Dwóch mieszkańców powiatu zgorzeleckiego oszukanych metodą „na pracownika banku”
Zgorzeleccy policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Wczoraj na terenie naszego powiatu dwie osoby straciły swoje oszczędności wskutek oszustwa. Dwóch 49-latków padło ofiarą rzekomego pracownika Komisji Nadzoru Finansowego oraz Banku PKO.
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Zgorzelcu zgłosił się 49-letni mieszkaniec powiatu, który w wyniku manipulacji przez oszustów stracił ok 30 tysięcy złotych. Do poszkodowanego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika Komisji Nadzoru Finansowego, informując go iż 49-latek na giełdzie wypracował zysk około 2 tysięcy euro. Następnie został poproszony o zalogowanie się do swoich dwóch kont bankowych. Przy podjęciu następnej próby zalogowania się do swoich kont, mężczyzna zorientował się, że każde z nich jest puste. Ponadto oszust próbował namówić poszkodowanego na wzięcie kredytu w kilku bankach.
Drugą oszukaną osobą był mieszkaniec powiatu zgorzeleckiego, który zgłosił się do Komisariatu Policji w Bogatyni. 49-latek odebrał telefon od kontaktu wyświetlającego się jako PKO Bank Polski, którego rozmówca przedstawił się jako pracownik banku. Kobieta poinformowała pokrzywdzonego odnośnie wycieku danych mężczyzny. W ciągu całego zdarzenia 49-latek rozmawiał z kilkoma oszustami podającymi się między innymi za pracownika prokuratury na skutek czego wziął pożyczkę na kwotę ok 90 tysięcy złotych. Dokonał wpłat Metodą BLIK na kwotę 70 tysięcy złotych oraz za namową fałszywych pracowników banku zmienił swoje ustawienia w bankowości internetowej co spowodowało umożliwienie wypłaty kolejnych 10 tysięcy złotych z konta poszkodowanego.
Kiedy mężczyźni zorientował się, że zostali ofiarami oszustwa, było już za późno na uratowanie ich oszczędności.
Jak postępować, aby nie paść ofiarą oszustów:
- Nie ufaj ludziom, którzy twierdzą, że chcą Ci pomóc przenieść pieniądze zgromadzone na koncie w bezpieczne miejsce.
- Nie wpłacaj pieniędzy do bankomatu za pomocą kodu BLIK, który podaje Ci ktoś inny – wtedy pieniądze zawsze trafiają na konto tej osoby.
- Nie działaj pod presją czasu. Jeśli masz wątpliwości zadzwoń do swojego banku. Pamiętaj aby numer wybrać samodzielnie na klawiaturze swojego telefonu.
- Nie ufaj informacjom, że jesteś ofiarą oszustwa, bo naprawdę możesz nią zostać.
- Kupuj i zamawiaj u sprawdzonych, zaufanych sprzedawców - sprawdź czy posiadają prawdziwe dane, opinie, komentarze;
- Uważaj na phishing - strony internetowe podszywające się pod istniejące firmy - sprawdzaj ich autentyczność;
- Uważaj na atrakcyjne okazje - oszust kusi niską ceną. Super oferta, zaniżona cena - to sygnały, które mogą świadczyć, że mamy do czynienia z oszustwem. Sprawdzajmy dokładnie każdą taką ofertę;
- Zastosuj ograniczone zaufanie do konsultantów telefonicznych, nie wszyscy mają dobre zamiary;
- Jeżeli możesz zapłać przy odbiorze towaru.
st. post. Amelia Owczarek
Policjant Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Zgorzelcu